Szeretettel köszöntelek a Vízöntő klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vízöntő klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Vízöntő klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vízöntő klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Vízöntő klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vízöntő klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Vízöntő klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Vízöntő klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Riporter 2014. december 15.
A ruhaméretek történeteA ruháink címkéin megbúvó apró számot senki se látja, mi mégis hajlamosak vagyunk nagy ügyet csinálni belőle. Épp ezért lehetséges, hogy az évek folyamán egyre kisebb számok jelölik a méreteinket.
Bármennyire furcsának hangzik is ez első hallásra, a
ruhaméretünk nagyon is relatív – vannak üzletek, ahol gond nélkül
csusszanunk bele a 36-os farmernadrágba, de vásárolhatunk olyan helyen
is, ahol elkeseredve tapasztaljuk, hogy még a 40-es farmert is csak
lélegzetvisszafojtva, behúzott hassal vagyunk képesek begombolni. A
ruháink címkéin álló apró számnak hajlamosak vagyunk túlságosan nagy
jelentőséget tulajdonítani, hiszen úgy érezzük, az egyes számok döntik
el, hogy a társadalom szerint a vékony vagy a kövér nők csoportjába
tartozunk-e?
De ki találta ki a méretezést, és hogyan fajult az
egész idáig? A méretezés tulajdonképpen nem is olyan hosszú múltra,
csupán az 1940-es évekre tekint vissza. „Azelőtt a méreteket a kor
határozta meg, tehát a 16-os ruha nagyjából egy 16 éves gyermek
testalkatának felelt meg, de persze többnyire mindenkiről külön
méreteket vettek.” – magyarázza Lynn Boorady divat –és textilszakértő.
Persze ezek a méretek gyakran voltak pontatlanok, ám akkoriban szinte
minden nő tudott varrni, így magára igazíthatta otthon a boltban
vásárolt darabot.
Aztán 1939-ben egy „Ne pazarolj!” című cikkel
az élen megindult a női ruhaméretek standardizálásának diadalmenete. Az
amerikai gyártók ugyanis rájöttek, hogy évente 10 millió dollárt
tékozolnak el azzal, hogy nem különböztetnek meg méreteket. „Minden
alanyt – legyen családanya, szűzlány, takarítónő vagy táncoslány - 59
különböző helyen fogunk lemérni”- írja a cikk. Ekkor állt össze egy 15
ezer nő méretei alapján készített adatbázis Ruth O’Brien és Wiliam
Shelton jóvoltából, és bár a projekt kétségkívül a legjobb szándékkal
született meg, sajnos nem oldott meg minden problémát.
Ezzel
Beth Dincuff Charlestion divattal foglalkozó professzor is egyetért:
„Rengeteg hibája volt a dolognak. Nem sikerült Amerika nőinek
keresztmetszetéről képet alkotni, a méretezés sokkal kisebb volt, mint
amilyennek lennie kellett volna.” A méretek levételére szóló felhívásra
önkéntesen lehetett jelentkezni, és mivel a részvételért pénz is járt,
többynire alsóbb osztályokból származó nők vettek részt a projektben. De
voltak egyéb tényezők is: a felmérésen például többnyire csak fehér nők
vettek részt, továbbá a méretezésnél túlságosan is nagy figyelmet
szenteltek a mellméretnek, abból kiindulva, hogy a női alak klasszikusan
homokóra formájú.
Az 1940-es évek vége felé Amerikában újra
nekifutottak az ideális méretezés megalkotásának. A méreteket 8 és 38
közé pozícionálták és olyan magasságokhoz mért betűjelekkel toldották
meg, mit T (tall – magas), R (regular – átlagos) és S (short –
alacsony).
De ahogy a növekvő jólét hatására a csípők és fenekek
is szélesebbek lettek, megjelent a vanity sizing, azaz a hiúságunknak
kedvező méretezés. Az idők során a számok egyre csökkentek és
csökkentek, míg 1995-re egy teljesen új mérettáblázattal álltak elő. Míg
1958-ban egy 8-as méret körülbelül 78 centis mellbőséget, 60 centis
derékbőséget és 83 centis csípőbőséget takart, 2008-ra ugyanez a szám
már mindegyik testtájon 15 centiméterrel nagyobb lett. Ez azt jelenti,
hogy a 2008-ban hordott 8-as méretű ruha 1958-ban körülbelül 14-es vagy
16-os méretnek felelt volna meg. De a jelenség még ennél rövidebb idő
lefolyása alatt is megfigyelhető, hiszen az 1995-ben még 4-es vagy 6-os
ruhadarabok 2011-re már 2-es számmal a címkéjükön kerültek az üzletek
polcaira.
Manapság az üzletekben gyakran találkozhatunk eltérő
számozással, ami persze csak még bonyolultabbá teszi a vásárlást. Kérdés
marad azonban, hogy mi lesz a ruhaméretek jövője? Dincuff Charleston
professzor szerint az új technológiák megjelenése a méretezés területén
is forradalmat hozhat majd. „A 3D szkenneléssel és a digitális
próbafülkékkel az emberek könnyebben találhatják meg a megfelelő
méretet. És ki tudja, a 3D nyomtatás segítségével talán nem sokára
mindenki kinyomtathatja magának a saját testére öntött ruhadarabokat!”
Forrás: Marice Claire
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!